Vícenásobné skenování. Rostislav Bycek Rostislav Býček - bycek@volny.cz

Jak se zbavit šumu při skenování problematických předloh.
Jistě jste někdy potřebovali naskenovat velmi světlý negativ a nebo velmi tmavou fotografii, s následným "vytáhnutím" detailů pomocí gamma korekce a nebo vyladěním histogramových křivek. Jenže při tomto kroku, kdy se z naskenované předlohy snažíte dostat maximum obrazové informace, také dostanete maximum šumu. Tento šum při skenování normálně kontrastních předloh nejde vidět, i když se v obrázku nachází stále. Jenže při práci s problematickými předlohami se s ním dříve či později setkáte. Nejjednoduší a nejrychlejší metodou zbavení se šumu, je použít nějaký filtr v grafickém editoru. Tyto filtry však většinou odfiltrují i obrazové detaily a celkově sníží barevnou hloubku obrazu, což pro další práci také není dobré. Navíc takto upravené snímky vypadají uměle a divně.

Druhou možností je použití metody zprůměrování signálu - v našem případě skenované předlohy. Tato metoda se používá nejen pro kvalitnější skenování, ale i v mnoha jiných oborech lidské činnosti, kde je třeba odstranit ze signálu rušivý šum, aniž by to narušilo i nejdrobnější informace. Příkladem je astronomie a snímání oblohy CCD snímačem. Tato metoda při vhodném použití výborně odstraní šum, aniž by se ztratily z obrazu nejmenší detaily. Navíc při použití této metody se o něco zvýší i denzita skenovaného obrazu. Tuto metodu používají dražší diaskenery. Ale co dělat, když se potřebujeme vyhnout šumu na levnějším skeneru, který touto funkcí nedisponuje? Většina lidí to řeší tak, že naskenují obrázek ve vyšším rozlišení a v PC jej pak zmenší. Jenže tím se šumu nezbaví, jen jej rozmělní a mírně zahladí. Daný problém to však neřeší, zvláště pokud skenujeme negativy či diapozitivy a využíváme pro získání uspokojivého rozlišení obrázku maximální rozlišení skeneru, kdy následné zmenšení obrazu na polovinu je nemyslitelné Takže jak na pravé průměrování?

Popíšeme si to na příkladu čtyřnásobného skenování jedné předlohy a jejím spojení v jediný obraz. Výsledky jsou překvapivě dobré, i nejmenší pixelové detaily zůstávají, ale šum se vytrácí na pozadí. Tak tedy, naskenujeme stejný obrázek celkem čtyřikrát. Nyní potřebujeme grafický editor, který umí pracovat s transparentními vrstvami. Obrázek č.1 zkopírujeme a vložíme jako nový objekt nebo layer (dle typu programu, každý tomu říká jinak) do obrázku č.2. Na vložený obrázek č.1, který teď "plave" nad obrázkem č.2, aplikujeme průhlednost v celkové hodnotě 50%. Obrázky zkombinujeme a výsledný obrázek uložíme. Nyní máme obrázek (říkejme mu obrázek A) s trochu sníženým šumem, pomocí dvounásobného skenování. Podobným způsobem zpracujeme obrázky č.3 a č.4. Vznikne nám druhý "dvouprůchodový" obrázek B. Nyní Vezmeme obrázky A a B a uděláme s nimi to samé co jsme udělali prvně s obrázkem č.1 a č.2. Vznikne nám čtyřprůchodový obrázek s dostatečně potlačeným šumem. Nikdy však nekombinujte všechny 4 obrázky naráz (4 layery v jednom obrázku přes sebe), protože tak by jste vždy upřednostnili poslední obrázek na úkor prvních dvou a efekt by nebyl dokonalý. Pokud jste trpěliví, můžete si takto vyrobit i více průchodový sken, kde už nebude skoro žádný šum. U některých skenerů se budete možná potýkat s nepřesností skenování, kdy každý ze čtyř obrázků bude mírně ujetý o pár pixelů. To se jednoduše napraví při skládání obrázků do sebe. Jakmile máte v prvním obrázku vložený druhý obrázek ve formě objektu a je na něm transparence, tak s tímto objektem můžete myší a nebo klávesnicí pohybovat a sledovat při tom drobné detaily v obrázku, které se seběhnou. Tím odstraníte i tento nešvar. Podobně se tato technika může aplikovat i na digitální fotoaparát se stativem a statickou scénou (noční snímky, pokud váš fotoaparát nepodporuje dlouhé expozice a nebo je na nočních fotografiích hodně šumu).

Na zvětšeném detailu obrázku vidíte vždy nejdříve jednoprůchodový snímek a pak čtyřprůchodový snímek. Myslím že k tomu není co dodat. Snímky byly skenovány z negativu na běžném skeneru s prosvětlovací lampou v horním víku. Právě v takovém případě nejsou výsledky moc dobré, automatika si s barevnými negativy moc neporadí. Pokud Však provedete vícenásobné skenování, obraz má méně šumu a více využitelných barev pro dodatečné vyladění v editoru. Všimněte si, že hrany a detaily v obraze zůstávají stále ostré. Filtr pro odstranění šumu by je zcela rozbil.





Nakonec ještě dodám, že kolega pro mě vyvýjí jednoduchý prográmek, který výše popsané ůkony udělá automaticky za vás. Vy jenom naskenujete obrázek kolikrát budete chtít, a program se postará o kompenzaci ofsetu a z obrázků poskládá jeden. Nyní je hotová betaverze, která však ještě nepodává uspokojivé výsledky. Jakmile bude program odladěn, budete si jej moct stáhnout z této stránky.

PS: nechť čtenář sám posoudí užitečnost tohoto povídání, leč musím si rejpnout do hlavního redaktora serveru Grafika.cz. Ten tento článek shledal naprosto neužitečným a odmítl mi jej za provizi zveřejnit. Na jednu stranu si na tomto webu hrají na profesionály, ale na druhou stranu zveřejňují několikastránkové návody jak v PhotoShopu zaostřit obrázek a vyjasnit barvy, což umí každý a nebo stačí stisknout jedinné tlačítko automatiky.
Tento text je součástí stránek ATSOR.WZ.CZ.