SPAM - pohled z druhé strany. Rostislav Bycek Rostislav Býček - bycek@volny.cz

SPAM – pohled z druhé strany.
Spam, neboli nevyžádané reklamní e-mailové zprávy. Všemi tak odsuzované a zatracované. Ale proč tomu tak je? Vždyť za SPAM se dají považovat i reklamy v televizi (chceme sledovat pořad a ne reklamy), to samé reklamy na rádiu, nebo reklamy vhazované nám denně do poštovních schránek. Ovšem proti tomuto nešvaru nikdo nebojuje a výrazně si na něj nestěžuje. Proč se tedy tak silně brojí pouze proti nevyžádané reklamě v e-mailech, když stačí jediný stisk klávesy „delete“ a nevyžádaný mail je pryč. Proč uživatel obdrživší SPAM vulgárně a sprostě nadává firmě, která mu jej poslala? Odpověď je jednoduchá. Peníze, peníze a zase peníze. Za všechny výše popsané formy reklamy se totiž musí tvrdě zaplatit, kdežto reklama e-mailem nestojí téměř nic. No a to se nelíbí reklamním agenturám a internetovým firmám, či serverům, které se placenou reklamou zabývají. Navíc tyto instituce vyvolávají v podvědomí nejširší veřejnosti názor, že SPAM je velmi špatný, nechutný styl nekalé reklamy a mělo by se za něj zavírat, nebo alespoň dávat desetitisícové pokuty. A běžní lidé tento názor přijímají. Nevím, já když obdržím SPAM a neosloví mě, tak jej prostě jediným stisknutím klávesy smažu, a jestli mě dojdou 3 spamy denně, tak to rozhodně nemůže ohrozit, či nijak zpomalit moji komunikaci se světem a důležitými obchodními partnery. Tento argument totiž odpůrci nevyžádané pošty velmi často používají. Dalším argumentem proti nevyžádané reklamě v e-mailech je přetěžování poštovních serverů. Nejsem provozovatelem žádného poštovního serveru, ale tento argument se mi zdá také nepravdivý. Poštovními servery denně a každou hodinu procházejí tisíce běžných emailových zpráv a servery to běžně zvládají. Navíc jsou dimenzovány na krizové situace, takže zvládnou bez problému i větší zátěž než běžně. Firma, která rozešle třeba 1000 nevyžádaných mailů jeden den, se v tomto emailovém provozu doslova ztratí a server to nijak zvlášť nezatíží.

Kdo se SPAM vlastně snaží použít? Rozhodně to nejsou žádní internetoví zločinci, kterým jde jen o to zahltit poštovní servery a desetkrát denně Vás otravovat reklamou na pornoservery. Ke spamu se uchylují malé nebo začínající firmy a živnostníci, kteří si prostě nemohou dovolit běžnou placenou reklamu, protože ceny za ni v poměru k účinnosti jsou velmi vysoké. Ovšem je jasné že někdy tuto formu reklamy používají nevhodně. To zejména, když do e-mailu dají velkou a nebo nesmyslnou přílohu, která pak opravdu zpomaluje e-mailovou komunikaci, zvláště když stahujete poštu modemem přes telefonní linku. Proto je můj názor takovýto: SPAM ano, ale regulovaný pravidly. Nejvýhodnější formou spamu by byl e-mail, který bude obsahovat jen pár řádků popisující nabídku a odkaz na internetovou stránku, samozřejmě bez datové přílohy. Takovýto mail nemůže nikdy nic zahltit a jak jsem již popsal, jediným stiskem tlačítka jej smažete. Uživatel spamu by si též měl dávat pozor, aby na stejnou adresu neposílal svoji nabídku několikrát. Myslím že za těchto podmínek nemůže spam žádného normálního člověka pohoršovat, urážet, či rozčilovat.
Tento text je součástí stránek ATSOR.WZ.CZ.